+358 40 596 7309 juhani.hodju[at]jhps.fi

Digitalisaatio koetaan uhkana, koska ei ymmärretä digiteknologioiden tuomia todellisia uhkia ja mahdollisuuksia. Haasteena on oppia asioita, jotka tapahtuvat tulevaisuudessa. Yritysten täytyy tappaa tai ainakin uudistaa nykyinen liiketoimintansa selviytyäkseen tulevaisuuden kilpailussa.

Opi

Miten oppia asioita joita ei ole olemassa? Yhtenä keinona on seurata start-up-yrityksiä, vaikka suurin osa niistä ei menestykkään. Start-up-yritykset kokeilevat asioita, joista ainakin osa on arkipäivää tulevaisuudessa.

Kokeile

Kaikkea ei pidä todistaa toimivaksi etukäteen, myös isot yritykset joutuvat nöyrtymään tämän tosiasian edessä. Epäonnistuminen, kokeilu ja uudelleen kokeilu tuovat suurimmat keksinnöt ja voitot. Uudessa tilanteessa pienillä yrityksillä on hyvä mahdollisuus haastaa suuret, tästä on jo olemassa useita menestystarinoita.

Ota käyttöön

Esimerkiksi teollinen internet voi luoda huomattavan määrän työpaikkoja Suomeen. Mikäli muutokseen ei reagoida, niin suomalaisista yrityksistä katoaa huomattavasti työpaikkoja.  Ota rohkeati käyttöön uusia digiteknologioita, joilla tehostat nykyisiä toimintoja ja toimintatapoja.

Muutu

Johdon täytyy ensin itse muuttua, jotta yrityksen muuttuminen on mahdollinen. Tämän jälkeen henkilöstö täytyy sitouttaa ja motivoida muutokseen johdon esimerkin mukaisesti. Muutoksen täytyy tapahtua respasta toimitusjohtajaan.

Ole rohkea

Pelko saattaa estää muutoksen, mikäli yrityksessä ei sallita valtavirran vastaisia ajatuksia ja mielipiteitä. Nokian edesmennyt matkapuhelinliiketoiminta lienee yksi hyvä esimerkki pelon negatiivisesta vaikutuksesta.